بازخوانی تجربه طرح مطالعاتی مسجد ریگ مجومرد یزد

نشست «بازخوانی تجربۀ طرح مطالعاتی – حفاظتی مجموعۀ تاریخی ریگ مجومرد یزد»

تجربه مطالعاتی پروژه مسجد ریگ مجومرد یزد در سالن میراث فرهنگی استان یزد

پنج‌شنبه مورخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ نشستی با موضوع «بازخوانی تجربۀ طرح مطالعاتی – حفاظتی مجموعۀ مسجد تاریخی ریگ مجومرد یزد» در محل سالن جلسات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی  وگردشگری استان یزد برگزار شد. هدف از این نشست، ارائه دستاوردها و تجربه‌های حاصل در بخش‌های مختلف پروژه مطالعات تاریخی از جمله پژوهش، آسیب‌شناسی و طراحی بود.

این نشست تخصصی با حضور دکتر محمدحسن خادم‌زاده، استادیار دانشکده هنرهای زیبای تهران و دانشجویان ارشد رشته‌های مطالعات معماری ایران  و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی، در حاشیۀ سفر علمی دانشجویی به استان یزد برگزار گردید.

ارائه‌دهندگان این نشست تخصصی، مهندس محمدحسین دهقانی محمدآبادی (مدیر دپارتمان طراحی) و مهندس مهسا عباسی، (دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد مرمت و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی دانشگاه تهران و مرمتگر و مدیر پروژه) و مهندس  وحید آقایی (پژوهشگر حوزۀ مطالعات معماری و شهر)  از تیم خانه تراب بودند.


فرآیند پروژه طرح مطالعاتی مسجد ریگ یزد

در ابتدای این نشست به صورت مقدماتی، درخصوص زمینه تعریف این پروژه از سوی استانداری و اداره‌کل میراث فرهنگی یزد صحبت شد و همچنین فرآیند انجام پروژه مطالعاتی مسجد ریگ یزد تشریح شد. در ادامه، ارائه بر پژوهش‌های تیم بر روی پیشنیۀ تاریخی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقۀ رستاق یزد و دو قریۀ کهن اسفنجرد و مجومرد متمرکز شد.

یافته‌های مطالعات تاریخی دربارۀ تاریخ‌نگاری بنای مسجد ریگ و پیشینۀ آن به استناد متون تاریخی، شواهد معماری و کاوش‌های باستان‌شناختی انجام‌شده ارائه شد.

یافته‌هایی که  برای نخستین بار، نشان از وجود فرضیه‌های مختلف برای کاربری بنا در کنار مسجد بودن دارد. همچنین یافته‌هایی که این بنای تاریخی را در زیردستۀ مجموعه‌سازی‌های عصر ایلخانان و تیموری و میراث تصوف در ایران با ویژگی‌های منحصربفرد در مقیاس ملّی قرارداد.

دلیل منحصر به فرد بودن، موقعیت قرارگیری آن است که بر لزوم حفاظت از این میراث مهم  و کمتر دیده‌شده در ایران، فارغ از سوگیری‌های ایدئولوژیک و به عنوان بخشی از میراث ملّی و سرزمینی، تاکید می‌کند.

نشست تخصصی تجربه مطالعاتی پروژه مسجد ریگ مجومرد یزد در سالن میراث فرهنگی استان یزد

نشست با پرداختن به بخش آسیب‌شناسی بنا و مجموعه در سطوح مختلف ادامه یافت. و بر مسئلۀ لزوم انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقۀ رستاق و روستاهای مدفون در ریگ تاکید شد.  بطور خاص پیرامون بنای مسجد ریگ در کنار مطالعات تاریخی با هدف حفاظت بهتر و خط کشیدن درست در مجموعه تاکید دوباره شد.

پس از آن، برنامه راهبردی و طراحی پیشنهادی خانه تراب ارائه شد. در پایان نیز جلسه با گفت‌وگوی مفصل تیم پروژه با جناب آقای دکتر محمدحسن‌ خادم‌زاده و دانشجویان شکل گرفت. جلسه با پرسش و پاسخ تخصصی حوزه مطالعات طرح به پایان رسید. جلسه‌ای که در نوع خود یکی از بهترین نمونه‌های همگرایی عرصۀ حرفه و دانشگاه و هم‌افزایی آن‌ها برای حصول به نتیجۀ بهتر یاد کرد.


درباره خانه تراب بیشتر بدانید