رویداد کارستان برای کودکان ایران‌زمین

درباره رویداد کارستان

پوستر رویداد کودک کارستان

در سال ۱۳۹۹، شهر میراث جهانی یزد از سوی یونیسف (UNICEF) صندوق کودکان سازمان ملل متحد، همراه با یازده شهر دیگر در کشور ایران به عنوان شهرهای پایلوت دوستدار کودک معرفی شدند.

شهر دوستدار کودک یعنی چه؟

منظور از «شهر دوستدار کودک (CFC)» شهری است که در تصمیم‌گیری‌های عمومی و سیاست‌گذاری‌های آن در پهنه محلی و سرزمین، نیازها و حقوق کودکان در اولویت قرار داده شود. کودکانی که به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماع که آینده‌سازان یزد و پاسداران میراث کهن و غنی ثبت جهانی‌شده آن هستند.

فعالیت‌های مرتبط با شهر دوستدار کودک در یزد

از زمان معرفی شهر یزد به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک تا امروز، فعالیت‌های بسیار کمی در شهر انجام شده‌است. این موضوع سوای از بررسی قانون‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مقیاس شهر یزد است. رویدادهایی که بتواند ضمن آموزش و بهره‌مند کردن کودکان از میراث فرهنگی شهر، اوقاتی لذت‌بخش را متناسب با هیجان و اشتیاق کودکانۀ آن‌ها فراهم نماید.

به همین دلیل «کارِستان» را، رویداد کاردستی و داستان‌خوانی برای کودکان ۷ الی ۱۲ ساله، برای نخستین بار به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ برگزار کردیم. گروه احیاء، مرمت و معماری خانه تراب میزبان این رویداد بود. کارستان با همکاری انجمن تخصصی قصه گویان سروش یکشنبه ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

اهداف رویداد کارستان

  • فراهم آوردن زمینۀ حضور آزادانه و رایگان اقشار مختلف در بافت تاریخی و فضای تخصصی مرمت
  • ایجاد دیالوگ میان جامعه و متخصصان با مقصود ارتقای سواد عمومی و دغدغه‌مندی جمعی و پاسداری از میراث فرهنگی غنی شهر و سرزمین

گزارش رویداد کارستان در خانه تراب

پس از پذیرش و ورود شرکت‌کنندگان به حیاط خانه محترم (دفتر خانه تراب)، محدثه انصاری (دبیر رویداد) درباره کارستان و برنامه‌های پیش رو برای بچه‌ها صحبت کرد. در خلال این مباحث تسهیلگران با کودکان آشنا شدند.

معرفی رویداد کارستان توسط محدثه انصاری

۱. بخش اول – قصه‌خوانی

پس از ورود تمامی بچه‌ها، تیم قصه‌گویان سروش، قصه «ننه ملا سکینه» را برای کودکان تعریف کردند. هدف از این قصه، آشنا شدن کودکان با تفاوت‌های فرهنگی بود.

 

۲. بخش دوم – دست‌ورزی

بخش دوم رویداد کارستان - دست ورزی

پس از روایت قصه، تسهیلگر کودک، خانم «زهرا لطفی»، راجع به موضوع دست‌ورزی (کاردستی و نقاشی) توضیح دادند. موضوع دست‌ورزی «جایی که در آن ساکنم» بود. پس از پاسخ به سوالات بچه‌ها، هرکدام فضایی از زندگی خود را به تصویر کشیدند.

نقاشی بچه‌ها در رویداد کارستان

 

۳. بخش سوم – گفت‌وگو و عکس یادگاری

در نهایت کودکان و تسهیلگران رویداد با هم درباره نتیجه نقاشی‌ها به گفت‌وگو نشستند. پس از آن هر کودک با نقاشی خود در حیات تراب یک عکس یادگاری گرفت.

 

در حاشیه این رویداد، درب خانه تراب به روی بازدیدکنندگان بافت تاریخی باز بود. با هدف آشنایی بیشتر با فضای خانه‌های تاریخی و رویداد امکان بازدید نیز فراهم شد.

 همچنین کتاب کودک خاکبازی که یکی از محصولات فرهنگی و آموزشی خانه تراب است، برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت.

کتاب خاکبازی موجود در رویداد کارستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *