خوانش معماری، تاریخی و فرهنگی ادوات چوبی در بناهای تاریخی در مدرسه رف

مدرسه زمستانه حفاظت و مرمت رف

اسفندماه ۱۴۰۲ مدرسه زمستانه حفاظت و مرمت رف با موضوع «کارگاه آشنایی با عناصر چوبی خانه‌های تاریخی یزد» برگزار شد. در این مدرسه مهندس سیدهادی رضوی کنشگر بافت‌های تاریخی و عضو خانه تراب،به طرح موضوع خوانش معماری، تاریخی و فرهنگی ادوات چوبی در بناهای تاریخی پرداخت.
مدرسه زمستانه رف در محل پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد (خانه‌شکوهی) برگزار شد.

ارائه سیدهادی رضوی در مدرسه زمستانه رف

ارائه مهندس سیدهادی رضوی در مدرسه زمستانه حفاظت و مرمت رف

در این رویداد، سیدهادی رضوی ارائه خود را این‌گونه شروع کرد که به منظور فهم یک موضوع، لازم است تا آن موضوع را در ساحت‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در مواجهه با ادوات چوبی هر بنا، ابتدا باید با مستندنگاری دقیق و بررسی اسناد و شواهد موجود از وجود ادوات چوبی در بنا آگاه شویم. همچنین بنا را به صورت معمارانه بررسی کنیم. و سپس کاربرد انواع درب در فضاها را بشناسیم و به شناخت جامعی از ادوات چوبی برسیم. سپس در تهیه طرح‌های احیا و مرمت، بر اساس بینش حاصل شده از شناخت وارد مقوله‌ طراحی شویم.

خوانش تاریخی ادوات چوبی

در موضوع خوانش تاریخی لازم است تا در اسناد مکتوب اعم از فتوت‌نامه‌ها و رسائل نجاران و یا نگارگری‌های تاریخی، پیشینه‌ی تاریخی موضوع را استخراج کنیم و با کنار هم قرار دادن شناخت تاریخی و شناخت معماری ادوات چوبی، به درک جامع‌تری از این عناصر چوبی برسیم.

ارائه سیدهادی رضوی در مدرسه زمستانه رف


قواره‌بری چیست؟


 

خوانش فرهنگی ادوات چوبی

به منظور خوانش فرهنگی‌ هر موضوع، لازم است به سراغ خوانش آن موضوع در مظاهر فرهنگی اعم از هنر، ادبیات، پوشش، اخلاق و… برویم. به همین سبب در این بخش نگارگری‌ها (در بخش هنری)‌ بررسی شد. اشکال و شان درب‌ها از آنها استخراج شد. و سپس حضور عناصر چوبی در ادبیات به خصوص اشعار و جایگاه آن مورد توجه قرار‌گرفت.

ارائه سیدهادی رضوی در مدرسه زمستانه رف
در پایان جلسه، مهندس رضوی به این موضوع اشاره کرد که برای توضیح هر موضوع در مدل‌های فکری مختلف، علت‌های متفاوتی وجود دارد. لذا لازم است ما نوعی هشیاری را درون خود پرورش دهیم؛ تا بتوانیم در شناخت هر موضوع، جوانب مختلف آن را بسنجیم و سپس درست را از غلط تشخیص ددهیم و در نهایت عمل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *