نشست حفاظت معماری بومی در مدرسه رف

نشست «حفاظت معماری بومی»

ارائه مهندس مهسا عباسی گراوند
و سید محمد امین طباطبایی

در مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف

نشست «حفاظت معماری بومی» به عنوان یکی از سلسله نشست‌های بخش نظری مدرسۀ حفاظت و مرمت رَف روز چهارشنبه مورخ ۸.شهریورماه.۱۴۰۲ ه.ش از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ در شهر یزد و باغ میراث جهانی دولت‌آباد  برگزار گردید.

هدف از این نشست رسیدن به شناخت و درک کلی از دانش و شیوه‌های معماری بومی با نگاهی بر فناوری چینه و با محوریت بازخوانی تجارب بدست آمده، پیش، حین و پس از برگزاری کارگاه علمی بازشناسی و احیاء حصار چینه‌ای باغ‌های تاریخی در مهریز یزد در سال ۱۳۹۷ بود.

ارائه‌دهندگان این نشست، مهندس سید محمد امین طباطبایی، مرمت‌گر و دانشجوی دکتری مرمت و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی دانشگاه هنر اصفهان، و مهندس مهسا عباسی گراوند، مرمتگر، عضو تیم خانه تراب و دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی گرایش میراث شهری دانشگاه تهران، از اعضای کمیتۀ معماری بومی ایکوموس ایران و ایده‌پردازان و متولیان برگزاری کارگاه چینه بودند.

ارائه مهندس مهسا عباسی گراوند در مدرسه مرمت رف

مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف

نشست میراث معماری بومی

در ابتدای این نشست دربارۀ میراث معماری بومی، جایگاه آن در پهنۀ سرزمین و میراث باقی‌مانده از آن و لزوم حفاظت و مرمت آن‌ها به صورت مقدماتی صحبت و در ادامه، ارائه بطور خاص بر چینه، جایگاه آن در معماری ایرانی و شیوۀ ساختش متمرکز شد.

پس از آن به عنوان یک نمونه از تجربه‌ای موفق در حوزۀ حفاظت از میراث بومی، کارگاه علمی بازشناسی و احیاء حصار چینه‌ای باغ‌های تاریخی در حریم ثبت‌شدۀ باغ میراث جهانی پهلوان پور یزد در سال ۱۳۹۷ه.ش مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.


حفظ، نگهداری و حمایت از بافت تاریخی – ارائه مهندس رضوی در مدرسه رف


 

مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف

محورهای ارائه نشست حفاظت معماری بومی

  • بسترها و خاستگاه‌های شکل‌گیری ایدۀ کارگاه،
  • فرایند تهیۀ پیشنهادیه (پروپوزال) کارگاه و رایزنی با ارگان‌های ذی‌ربط و مسئول برای حمایت و برگزاری کارگاه،
  • چگونگی جلب مشارکت مردم و دولتمردان محلی،
  • کم و کیف برگزاری سه روز برگزاری کارگاه و ثمرات برگزاری آن مانند ثبت چینه‌ در فهرست میراث ملّی،
  • احیاء دوبارۀ حصار چینه در مهریز و حتی برخی از مناطق کشور به جای ساخت دیوار با بلوک سیمانی و اندود کاه‌گِل
  • تربیت استادکاران جدید و وضعیت امروز چینه در کشور و عقب‌گرد دوبارۀ مردم و مسئولان به دلیل تغییر دولت‌ها و نبود حمایت لازم،

در نهایت نیز نشست با پرسش و پاسخ و توصیۀ سخنران به مطالعۀ گاهنامۀ شمارۀ ۱ کمیتۀ علمی معماری بومی ایکوموس ایران به جهت کسب اطلاعات مفصل از کارگاه چینه به پایان رسید.

ارائه مهندس مهسا عباسی گراوند در مدرسه مرمت رف 1

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *