بررسی روند پروژه طراحی خانه طالقانی در مدرسه رف

ارائه مهندس نجمه توانگر، مدیر پروژه خانه طالقانی در مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف

در ابتدای این بازدید، مهندس نجمه توانگر یک تصویر‌سازی کلی از مواجه تیم طراحی خانه تراب برای حاضرین انجام داد. در این مسیر خانه تاریخی طالقانی در بخش‌هایی دچار آسیب و تخریب بود. مانند بسیاری از خانه‌های تاریخی که اگر مدت‌ها بدون تیمار و نگهداری رها شوند، دچار آسیب می‌شوند. در این مواجه وضعیت کالبدی بنا به گونه‌ای بود که تشخیص نوع پوشش‌ها و کلیت فضاها برای تیم مقدور شد. از نگاه کاربری شبهاتی زیادی وجود داشت تا بتوان به راحتی این بنا را یک خانه‌مسکونی دانست و در نگاه فرهنگی اجتماعی، تصوری از شکل تعامل این بنا با شهر و تأثیر آن بر عملکردهای شهری وجود نداشت.

مهندس نجمه توانگر در مدرسه مرمت رف 1

 

حفاظت اضطراری به دلیل شروع فصل بارندگی

با توجه به پیش‌رو بودن فصل پاییز و زمستان و احتمال‌بارش‌هایی که ممکن بود بنا را با آسیب‌های بیشتری روبرو سازد، تصمیم بر آن شد تا با رایزنی‌های تیم طراحی و اجرایی تدابیری برای حفاظت اضطراری از بنا اندیشیده شود.
پس از مهیا شدن شرایط برای حضور تیم برداشت‌کننده در بنا، برداشت و رلووه نقشه‌ها آغاز شد. در همین حین تیم دیگری مشغول به مطالعات میدانی و به عبارتی مطالعات محدوده بلافصل بنا بود تا با بررسی دسترسی‌ها، محدوده کاربری، محدوده کالبدی و در ابعاد وسیع‌تر محدوده فرهنگی اجتماعی بنای تاریخی طالقانی در راستای شناخت‌ هر چه‌ بیشتر و بهتر این بنا گام بردارند.

ارائه مهندس نجمه توانگر – مدیر پروژه طراحی خانه طالقانی


ویدئوی ارائه مهندس سیدهادی رضوی در مدرسه رف


 

روند تخصصی پروژه طراحی خانه طالقانی

با تکمیل نقشه‌های برداشت شده مطالعات حوزه اثر آغاز شد. در این بخش پس از بررسی دسترسی‌های داخلی، پلان عملکردی و خوانش کالبدی و معماری، تأسیسات و سازه بنا بسیاری از فضاهای تاریک ذهن تیم‌طراحی برطرف و آگاهی آنان نسبت به بنای تاریخی مذکور افزایش یافت.

مطالعات صورت‌گرفته نشان داد که بنای موردنظر خارج از حصار شهر صفوی قرار دارد. از سوی دیگر شواهد موجود نظیر تصاویر هوایی و گمانه‌زنی‌های انجام‌‌شده نشان داد این بنا در سه دوره ساخت تکمیل شده‌است؛

بنابراین این بنا خانه باغی است که ساخت آن در دوره صفویه آغاز و تا دوره قاجار ادامه داشت‌است. در این مرحله لازم به ذکر است که در این مرحله، ساخت‌وساز بخش تالار بزرگ نیمه‌تمام مانده بود؛ چرا که به دلایل مختلفی که به طور قطع برای تیم‌طراحی مشخص نشد پوششی برای سقف این بخش از بنا در‌نظر گرفته نشده‌بود.

توضیحات مهندس نجمه توانگر در خصوص طراحی پروژه خانه طالقانی

 

چالش‌های طراحی پروژه خانه تاریخی طالقانی یزد

در راستای انتقال تجربه طراحی خانه طالقانی در مدرسه رف با دو چالش مواجه شدیم.

  1. چالش اول مواجه با بنایی است که در بخش‌های مختلف آن آثاری از سه دوره تاریخی می‌دیدم.
  2. چالش دوم بنایی است که در بخشی از آن نیمه‌تمام مانده‌است. همچنین تیم طراحی در تعریف عملکرد و استفاده از بنا حاضر به از دست دادن تجربه زیست در این بنا نبود.

از این رو در مواجه با چالش‌های مذکور تصمیم گرفتیم تا با احترام به تمامی دوره‌های تاریخی آخرین لایه‌های تاریخی را حفظ کنیم. شکل اولیه بنا با استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر VR را به مخاطب ارائه کنیم.  همچنین پوشش بخش نیمه‌تمام نیز با رعایت اصل برگشت‌پذیری،حداقل مداخله،حفظ فرم‌کلی بنا و پاسخ مناسب به عملکرد با مصالح بومی اجرا و با استفاده از مصالح چوب بخش جدید و قدیم از هم متمایز شوند.


نشست حفاظت معماری بومی در مدرسه رف


کاربری خانه تاریخی طالقانی یزد

در کاربری تعریف ‌شده برای بنا و اهمیت تجربه زیست، تیم طراحی خانه تراب تصمیم گرفت تا این خانه را به بنایی در خدمت گروه کودک و نوجوان تبدیل کند. این کاربری را تحت عنوان خانه تجربه پیشنهاد داد که خوشبختانه از سوی کارفرما با اقبال روبرو شد. در روند طراحی پروژه خانه طالقانی تیم طراحی خانه تراب با همکاری گروه‌های متخصص در حوزه کودک و نوجوان در حال تدقیق کاربری تعریف‌شده است که به دنبال اقدامات موثر در جهت بهره‌برداری از بنا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *