مشارکت خانه تراب در مدرسه حفاظت و مرمت رف

در باغ دولت‌آباد یزد چه خبر است؟

افتتاح مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف

مدرسه تابستانه رف، با هدف ارتقا سطح کیفی مرمت‌گران شهر تاریخی و آموزش حفاظت و مرمت، با حضور معاون خدمات فناوری پارک علم و فناوری یزد در شهریور ۱۴۰۲ در محل باغ دولت‌آباد افتتاح شد.

این مدرسه به همت شرکت مرمت رف برگزار شد و خانه تراب افتخار همراهی در این رویداد را دارد.

خانه تراب در مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت رف 1

 

برپایی مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت رف

به گفته دبیر اجرایی رویداد، مهندس محمدرضا پهلوان‌زاده، هدف از برگزاری این مدرسه تابستانه استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان یزد در حوزه حفاظت و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی است. برپا شدن کارگاه‌های متعدد مرمتی و حضور استادکاران خبره‌ معماری سنتی یکی از رویکردهایی است که این مدرسه در شهر تاریخی یزد پیش گرفته‌است.


نقد و بررسی مرمت خانه تاریخی فرح


 

رویکرد گروه رف در برپایی مدرسه تابستانه

به گفته دبیر اجرایی رویداد، محیط‌های آکادمیک مرمت‌گران و دانشجویان را برای محیط کار حرفه‌ای آماده نمی‌کند. بدین گونه که مهارت‌های کاربردی لازم در این حیطه معمولا تدریس نمی‌شود. بنابراین در زمان ورود به بازار کار، کارجویان با چالش‌های زیادی اعم از آسیب‌های مالی و حتی جسمی مواجه می‌شوند.

این در حالیست که شهر میراث جهانی یزد با توجه به ظرفیت‌های معماری غنی و برخورداری از کارگاه‌های متعدد مرمت بافت‌های تاریخی و وجود استادکاران تجربی، دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب آموزشی در حوزه مرمت نه تنها برای علاقمندان داخل کشور حتی برای جذب دانشجویانی از کشورهای همسایه است.

در همین راستا نیز این مدرسه با همکاری میراث فرهنگی استان یزد و دیگر شرکت‌ها از جمله خانه تراب و … در قالب برگزاری یک دوره تابستانی به صورت ملی و به مدت یک هفته‌، آموزش به قریب ۲۵ دانشجو از شهرها و دانشگاه‌های مختلف کشورمان را در حوزه حفاظت و مرمت آغاز کرده‌است.

کارگاه‌های آموزشی این مدرسه در قالب کلاس‌های تئوری با حضور اساتید دانشگاهی از دانشگاه‌های مختلف کشور و بخش عملی با حضور استادکاران تجربی، مشاوران و پیمانکاران باسابقه در باغ جهانی دولت آباد در حال برگزاری است.

محمدرضا پهلون‌زاده

بازار مرمت و ابنیه در ایران


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *