تفاوت معابر گردشگری و محلی در بافت تاریخی یزد

قبل از اینکه به تفاوت معابر محلی و گردشگری یزد بپردازیم، خوب است بدانیم یکسان‌سازی و ضابطه‌مند کردن طبقه‌بندی معابر شهری چه اهدافی را به دنبال دارد. به طور کلی با طبقه‌بندی معابر می‌توان یک شبکه پیچیده از راه‌ها را به گروه‌ها و یا سامانه‌هایی که خصوصیت مشابهی دارند، تقسیم نمود. برای مشاهده استاندارد معابر شهری اینجا کلیک کنید.

هدف از طبقه‌بندی معابر شهری – معابر محلی و گردشگری یزد

 

    1. طبقه‌بندی معابر به منظور طرج اصولی‌تر و مدیریت بهتر معابر درون شهری

      تعیین رده عملکرد معابر درون شهری موجب تعیین خط‌مشی‌های اصلی می‌گردد. علاوه بر این رده عملکردی می‌تواند به عنوان ابزاری برای کمک به تعیین نقش‌ها و عملکردهای ترافیکی

    2. کاهش تعارض و کاهش تاثیر ترافیک بر شبکه کلی معابر

      طبقه‌بندی معابر، کل شبکه را به شیوه‌ای تقسیم‌بندی می‌کند که ایمنی و حرکت موثر وسایل نقلیه برای تمام کاربران از جمله عابران پیاده و دوچرخه‌سوارها تسهیل گردد. اساسا هدف از طبقه‌بندی معابراین است که از تعارض بین استفاده‌کنندگان مختلف از معابر اجتناب کند، و ارتباط مناسبی را بین انواع مختلف مسیرها به وجودآورد. در صورت نبود ساختار طبقه‌بندی مناسب، ممکن است معابر به شیوه‌ای ناسازگار با کاربرد اصلی‌شان مورد استفاده قرار بگیرند. در چنین شرایطی وضعیت جریان شبکه معابر به احتمال زیاد آشفته می‌شود و شرایط ناپایدار ترافیکی بر آن حکم‌فرما خواهدبود.

    3. رعایت طبقه‌بندی مراتب و شناسایی نحوه استقرار صحیح معابر در شبکه

      یکی از موارد مهم در طبقه‌بندی معابر شهری، رعایت رده‌بندی و ساختار مناسب ارتباطات معابر در شبکه است تا رفتار رانندگان و عملکردهای ترافیکی به طور ناگهانی دچار تغییر نشوند.


درباره خانه تراب بیشتر بدانید


 

وضعیت معابر محلی و گردشگری یزد

اگر گذرتان به بافت تاریخی یزد خورده باشد و در این مسیر قدم زده باشید، تفاوت عمیقی بین معابر محلی و گردشگری می‌بینید. همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، این مرزی که با سنگ فرش بودن و نبودن معابر ایجاد شده، می‌تواند ارتباط افراد محلی و گردشگر را محدود کند. که ناخودآگاه به ذهن گردشگر این موضوع را القا می‌کند که آن فضا ارزشمند نیست.

 

 


سیل با بافت تاریخی یزد چه کرده‌است؟


نقش مدیریت شهری در ایجاد شکاف بین گردشگر و محلی

در طی سال‌های اخیر و به دنبال ثبت بافت جهانی یزد، توجه مردم به این معماری ارزشمند جلب شد. مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به یزد سفر کردند تا شاهد یکی از شگفت‌انگیزترین بافت‌های تاریخی در یزد باشند. می‌دانیم که حضور گردشگر برای محلی‌ها منفعت است و حضور محلی‌ها نیز انگیزه‌ای برای گردشگرهاست. سفر به یک شهر دیگر، اگر نتواند ارتباط موثری را بین محلی و گردشگر ایجاد کند، یکی از اهداف سفر را زیر سوال می‌برد. متاسفانه اگر تدبیری برای مدیریت معابر شهری نیاندیشیده باشیم، خواسته یا ناخواسته بین این دو گروه شکاف ایجاد می‌کنیم.
اگر افراد محلی به این نتیجه برسند که تنها مناطق مهم در بافت، مناطق گردشگرپذیر است، چاره کار را در تغییر کاربری می‌بیند و در نتیجه در بافت تاریخی به جای محل سکونت با ازدیاد واحدهای تجاری مواجه می‌شود. به امید آن که به واسطه حضور گردشگر، نیم‌نگاهی به مشکلات آن جا بیندازند. علاوه بر این‌ها، عدم توجه به نیازهای افراد محلی ساکن در بافت تاریخی، این خاک ارزشمند را با حضور قشر ضعیف‌تر با عدم امنیت مواجه کرده است. که یک تهدید دوجانبه به حساب می‌آید.