بازدید دانشجویان شهیدبهشتی از کارگاه مرمت خانه طالقانی

پنجشنبه مورخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ دکتر قائم مقامی، معمار و استاد دانشگاه به همراه جمعی از دانشجویان معماری دانشگاه شهید بهشتی یزد از کارگاه مرمت خانه تاریخی طالقانی یزد بازدید کردند.

خانه طالقانی یکی از کارگاه‌های مرمت و حفاظت شرکت خانه تراب است که در محله گازرگاه واقع شده؛ این خانه تاریخی و ارزشمند به منظور فضای بازی کودک در یزد در حال مرمت است.


فرصت‌های کاری حوزه مرمت و معماری در کشور عمان


درباره خانه طالقانی

خانه طالقانی در محله امیرچقماق یزد است که از محلات معروف و قدیمی یزد است. از سمت شمال و شرق به محله گازرگاه، از جنوب به محلات خواجه خضر و قصاب‌ها و از غرب به خیابان امام خمینی محدود می‌شود.

نام خانه تاریخی طالقانی، مأخوذ از نام بانی مسجد نو ( ۸۴۱ه.ق) و مجموعه عظیم دیگر در کنار آن امیر جلال‌الدین چقماق است.

در خلال روند شناخت خانه طالقانی جزئیات معماری در دسته‌های ( ازاره , عناصر چوبی و رسمی‌بندی) ارائه شد. در خانه طالقانی در جبهه‌هایی از بنا شاهد کرسی‌های خشتی با اندود کاهگل هستیم.  می‌توان استنباط کرد که با توجه به مداخلات صورت گرفته در دوره‌های مختلف احتمال تکمیل نشدن بنا به صورت کامل وجود دارد. بنابراین ازاره به صورت اصولی اجرا نشده‌بودند.

در بازدید از خانه طالقانی، مهندس هانی شایق، مدیر فنی و اجرایی کارگاه‌های مرمت خانه تراب، درباره چالش‌های کارگاه مرمت صحبت کردند. ایشان در حین گفتگوی دوطرفه به سوالات دانشجویان پاسخ دادند. همچنین دو نمونه سقف خشتی را برای بازدیدکنندگان شرح دادند. قسمتی از گفتگوهای تخصصی مرمتی را در این ویدئو مشاهده می‌کنید: